Nieuws
25-11-2019 >
Foutjes blz. 119 in WISC-V Technische handleiding (onderwijstabel 6.14a)
Na het lezen van de tekst in de
Technische handleiding rondom tabel 6.14a (1e druk, 2018), vielen me
wat inconsistenties op. Contact met de uitgever was verhelderend. De manier
waarop zij vragen van gebruikers iedere keer weer netjes beantwoorden en zo
nodig uitzoeken, vind ik erg prettig en servicegericht. De tabelkolom ‘SO’
blijkt geen SO-leerlingen maar uitsluitend VSO-leerlingen te bevatten. Dat is nogal een verschil; bij SO-leerlingen gaat het uitsluitend over basisschoolkinderen
die clusteronderwijs volgen (nog een stapje verder dan het SBO) en bij VSO
betreft het uitsluitend kinderen in het voortgezet
speciaal onderwijs. In de tekst rondom de tabel is dit overigens overal correct
vermeld.
Verder staat in een andere
kolomtitel ‘Vmbo 3-4 (mbo)’, terwijl in steekproef
niet één mbo-leerling voorkomt. Hetzelfde geldt voor 6-vwo’ers. Die worden wel
in de tekst vermeld (wisselend ‘tot’ en ‘tot en met’ 6e klassers, de kolom vermeldt havo/vwo ‘3-6’), maar de
steekproef blijkt geen 6-vwo’ers te bevatten. De uitgever spreekt over een
discrepantie tussen hun theoretische vooraf ingedeelde onderwijsniveaus en de daadwerkelijk
vertegenwoordigde opleidingsniveaus en klassen in de steekproef van de
WISC-V-NL. De meeste 16-jarige leerlingen zitten nog op de middelbare school en
soms ook al op het mbo. Maar in de steekproef ontbraken de 16-jarige mbo’ers toevallig.
Aangezien deze tabel uitsluitend
statistieken vermeldt (gemiddelden en SD’s) die gaan
over de testprestaties van kinderen in de
steekproef, lijkt het mij logisch dat de kolomtitels ook over de steekproef
gaan en niet over de theoretische indeling vooraf, die dan blijkbaar niet
geheel gerealiseerd is. Ik raad u daarom aan de toevoeging ‘mbo’ door te
strepen en in de kolom havo/vwo aan te passen dat het om ‘Havo/vwo 3 t/m 5’
gaat. En uiteraard van ‘SO’ ‘VSO’ te maken. Dat is echter geen verschil tussen
theorie en praktijk, maar (denk ik) gewoon een tikfoutje (of wellicht de
veronderstelling dat de term ‘SO’ nog in het midden laat of het om
basisonderwijs of voortgezet onderwijs gaat).
09-11-2019 >
WISC-V Taakkaarten
We kennen allemaal testsessies,
waarbij er wat extra moeite en creativiteit van ons gevraagd wordt om een kind
door de testochtend te loodsen. Download hier de gratis en printbare WISC-V Taakkaarten. Dit zijn
thematische ‘taakkaarten’, die vooral bij kinderen in de basisschoolleeftijd
(of jongeren die op een jonger niveau functioneren) als hulpmiddel kunnen
worden gebruikt tijdens de afname van de WISC-V. De Taakkaarten kunnen zowel
structurerend als stimulerend worden ingezet. Enerzijds geven ze overzicht over
het aantal testonderdelen en ze laten het kind ook tussendoor telkens zien
hoever jullie zijn. Vergelijk dit met het principe van een afstreepkalender of
spaarkaart. Anderzijds kunnen de Taakkaarten motiverend werken om het kind
taakgericht te houden. Mijn ervaring is dat veel kinderen het ook gewoon leuk
of grappig vinden, ook pubers. Lees de toelichting op de eerste pagina en
bekijk de WISC-V Taakkaarten met als thema’s: Cartoons, Dieren, M&M’s, Minions, Paarden, Prinsessen, Smileys, Sport, Treinen en
Voetbal. Hieronder enkele voorbeelden ter illustratie. Bij alle Taakkaarten
kunt u kiezen voor een variant met en zonder achtergrondafbeelding. De
Taakkaart Smileys is het meest prikkelarm. Ik ben benieuwd naar uw ervaringen!
03-11-2019 >
WISC-V Tabel Processcores Plaatjesreeksen
Na een aantal WISC-V afnames
miste ik bij subtest Plaatjesreeksen een tabel om vooral de LPRr
makkelijk te kunnen opzoeken. Het handmatig bladeren door het Stimulusboek om
op te zoeken hoeveel plaatjes er op de antwoordpagina staan van het laatste
item waarop een perfecte score is behaald, moest makkelijker kunnen, vond ik.
Ik kon een dergelijke tabel nergens vinden in de handleidingen of op de website
van de testuitgever en heb deze daarom zelf gemaakt. Doe uw voordeel met de Tabel
Processcores Plaatjesreeksen, wie weet bespaart het u enkele minuten of een
loopje naar de testkamer? De tabel is toegevoegd onder ‘WISC-V/WISC-III’.
03-11-2019 >
Artikel over IQ-tests bij HB-populatie
In eerdere Nieuwsbrieven van de
afgelopen jaren is al veel gezegd over de WISC-V en de HB-populatie
(hoogbegaafden), waarbij kort samengevat een grote zorg uit het HB-veld was dat veel hoogbegaafde kinderen op de WISC-V
ineens veel lagere scores haalden. In het septembernummer van het Tijdschrift
voor Orthopedagogiek schreef collega Geke Maes (orthopedagoog bij Gekend Talent)
een mooi artikel: Intelligentieonderzoek bij
vermoedelijk meer- en hoogbegaafde kinderen. O.a. de RAKIT-2, WISC-V en
KIQT+ passeren de revue en worden besproken op hun waarde en beperkingen bij
deze doelgroep.
22-10-2019 >
COTAN-beoordeling SON-R 2-8
Recentelijk verscheen de
COTAN-beoordeling voor de SON-R 2-8, de opvolger van de verouderde SON-R 2½-7
uit de jaren ‘90. Via de website www.cotandocumentatie.nl
kunt u (met een abonnement) de uitgebreide toelichting op deze beoordeling
lezen. Dat voegt mijns inziens altijd veel toe aan de losse beoordelingskwalificaties.
Vergelijk het met losse IQ-scores, daarbij wilt u ook de context weten en hoe
de scores tot stand zijn gekomen.
Van alle andere SON-R versies
waren we gewend dat deze op alle categorieën met uitsluitend
‘goed’-kwalificaties werden beoordeeld. Dat was uitzonderlijk en kwam bij mijn
weten niet bij andere beoordeelde tests voor. De SON-R was met de andere
versies een ‘straight A student’ (tot de normen van de SON-R 2½-7 verouderd
raakten en er een wat opmerkelijke correctie op werd toegepast, in een poging
deze te ‘upgraden’, zie Nieuwsbrief 2017-1, punt
15). Dat is voor de SON-R 2-8 niet langer geval. Geen zorgen, het is wat mij
betreft nog steeds een positieve beoordeling, die nu wel iets meer in lijn ligt
met veel andere tests (niet meer het ‘beste jongetje van de klas’, maar wel een
‘overgangsrapport met veelal mooie cijfers’). De SON-R 2-8 krijgt een ‘goed’
voor uitgangspunten testconstructie, kwaliteit van het testmateriaal, kwaliteit
van de handleiding, betrouwbaarheid en begripsvaliditeit. Dat is mooi, vooral
die laatste twee zijn psychometrisch van belang. De normen krijgen een
‘voldoende’ (lees de toelichting hierop) en de criteriumvaliditeit krijgt een
‘onvoldoende’, vanwege ontbrekend onderzoek daarnaar. Dit is niet
uitzonderlijk, ook de WISC-V, WISC-III, WAIS-IV en WAIS-III kregen hierop een
‘onvoldoende’ (de WPPSI-III en WNV kregen overigens wel een ‘voldoende’, de
RAKIT-2 zelfs een ‘goed’).
De COTAN vindt het gebruik van de
term ‘performaal’ opvallend, omdat deze term in moderne intelligentiemodellen
niet meer wordt gebruikt en omdat de term ‘ruimtelijk inzicht’ beter lijkt te passen
bij de drie performale subtests. Ook noemt de COTAN dat de herkomst van de
SON-R 2-8 voornamelijk wordt beschreven aan de hand van de geschiedenis van de
eerdere SON-tests en minder aan de hand van (huidige)
intelligentiemodellen of theorieën. Er wordt kort aangegeven dat de SON-R 2-8
sterker gericht is op het meten van fluid intelligence dan op het meten van crystallized intelligence. Verder schrijft de COTAN:
‘Hoewel de inhoud van de verschillende subtests helder wordt beschreven met
behulp van voorbeelden, wordt de keuze voor de gebruikte subtests niet
verantwoord en ontbreken definities van de te meten constructen.’ Dat lijkt me
niet onbelangrijk. Ik lees dat een van de redenen voor de herziening van de
SON-R 2½-7 is dat er een cultural bias in de subtest ‘Categorieën’ zat.
Dat zal men uit de handleiding hebben, maar was voor mij nieuw en verfrissend
om te lezen, nu ik me herinner dat de SON-R zich altijd onderscheidde (in ieder
geval in de berichtgeving erover) met de pretentie dat deze test betrekkelijk
‘cultuurvrij’ was.
Verder noemt de COTAN in deze
beoordeling, net als in de WISC-V beoordeling, haar bezwaren tegen het gebruik
van referentieleeftijden.
19-10-2019 >
Foutje op WISC-V scoreformulier bij Plaatjesreeksen
In de eerste druk van het WISC-V
scoreformulier staat op blz. 15 onderaan bij Plaatjesreeksen een foutje. Het is
reeds gemeld bij de uitgever en wordt in een volgende druk aangepast. In het
rechter hokje onderaan de pagina staat de afkorting LPSr, maar dat moet LPRr zijn. Dit betreft de zgn.
processcore ‘Langste reeks Plaatjesreeksen responsplaatjes’. Dan weet u wat u
daar kunt invullen en hoeft u niet te twijfelen of er nog een andere scoremaat
bestaat, die u gemist heeft. Ik vermoed dat men hier per abuis de Engelstalige
afkorting heeft overgenomen (‘Longest Picture Span
response’).
18-09-2019 >
Foutje op WISC-V scoreformulier bij Cijferreeksen
Het is al bekend bij de uitgever
en ook verspreid in FAQ’s onder cursisten die bij
Pearson de WISC-V training volgden, maar voor ‘de rest’: in de eerste druk van
het scoreformulier is er bij Cijferreeksen op blz. 9 een
‘foutje’/inconsistentie ontstaan die verwarring kan geven bij het scoren. In
een volgende druk van het scoreformulier wordt/is dit aangepast. Bij CRv is alles correct weergegeven (zie hieronder links) met
in de kolom ‘Itemscore’ een 0-1-2. Bij CRa (zie
afbeelding hieronder rechts) en CRs is in de
rechterkolom (waar nu ‘Score’ i.p.v. ‘Itemscore’ staat) niet eenmaal 0-1-2
weergegeven maar per regel 0-1. En dan is het dubbel en voegt het niets toe.
Het risico kan bestaan dat u bij een correcte reeks op de regel tweemaal de 1
omcirkelt en vervolgens alle omcirkelde enen optelt en het kind daarmee in feite
dubbele punten geeft. Als u deze formulieren nog heeft liggen, zorg dan dat u
per correcte reeks slechts eenmaal 1 punt meeneemt in de optelling. En maak
deze formulieren als eerste op.
Verder viel me recentelijk op dat
de afnamehandleiding op blz. 147 bij Gewichten vermeldt: ‘Een dikke, groene
lijn tussen twee items op het scoreformulier geeft aan dat de tijdslimiet
verandert’, terwijl dit op het scoreformulier een zwarte lijn is. Dat zal echter geen enkele verwarring geven. Ik heb
het volledigheidshalve bij de uitgever gemeld, het wordt in een volgende druk
aangepast.
15-09-2019 >
Foutje blz. 91 in WISC-V Technische handleiding
Onlangs nam ik de
COTAN-beoordeling van de WISC-V nog eens door, waarin zij bij de beoordeling
van de begripsvaliditeit melding maken van een foutje, dat zij gevonden hadden.
De COTAN schrijft:
Op pagina 91 van de ‘Technische handleiding’
staat: “De subtests uit de Fluid Redeneren Index
correleren het hoogst met elkaar, in vergelijking met het niveau van de
correlaties met de subtests van de Verbaal Begrip, Visueel Ruimtelijke en
Werkgeheugen Index.”. Deze uitspraak komt niet overeen met de correlaties in
Tabel 6.1; de correlaties tussen ‘Gewichten’ en ‘Figuur Samenstellen’ (r = .51)
en tussen ‘Gewichten’ en ‘Rekenen’ (r = .51) zijn hoger. In de reactie aan de
COTAN heeft de uitgever laten weten dit in een herdruk te zullen aanpassen.
Er zijn inmiddels weer meerdere
fouten gesignaleerd en bij Pearson gemeld sinds de laatste errata verschenen.
Ik ontvang met enige regelmaat mails van collega’s met ontdekte fouten en
verwarrende formuleringen, die makkelijk tot misinterpretaties kunnen leiden.
De uitgever denkt prettig en inhoudelijk mee en beantwoordt hun vragen
hierover, waarbij ze veelal aangeven e.e.a. in een volgende druk te zullen
aanpassen. Duidelijke fouten of verwarrende formuleringen die ik van collega’s
hoor, vermeld ik hier op de website. Maar ik heb niet de illusie dat alles bij
mij gemeld wordt. Ik kan me voorstellen dat Pearson wat ‘opspaart’ voordat
nieuwe errata worden verstuurd. De uitgever gaf eerder aan te overwegen op de
WISC-V productpagina errata te vermelden. Die vorm leent zich makkelijker voor
een actueel overzicht van ontdekte fouten. Helaas is dat nog niet gebeurd.
Blijf opmerkzaam (ook t.a.v. andere tests/uitgevers) en laat weten als u iets
ontdekt meent te hebben. En kijk regelmatig bij deze Nieuwsberichten om te
weten of er wellicht fouten zijn ontdekt, waarover de uitgever nog niet met u
gecommuniceerd heeft.
09-08-2019 >
Foutje blz. 161 in WISC-V Technische handleiding
Onlangs ontdekte een oplettende
gebruiker een verwarrende formulering op blz. 161 in de Technische handleiding
van de WISC-V. Het is bij uitgever bekend en zal naar verwachting nog
gecommuniceerd worden (de eerdere errata hadden alleen betrekking op de afname-
en scoringshandleiding en het scoreformulier).
Blz. 161 (halverwege de 3e
alinea van het kopje ‘AVI versus CCI’): ‘Een discrepantie waarbij AVI groter is
dan CCI wijst erop dat hogere-orde cognitieve
vaardigheden (bijvoorbeeld verbaal begrip, visueel-ruimtelijke verwerking en
fluïde redeneren) relatief sterke punten kunnen zijn vergeleken met de punten
die cognitieve verwerkingsefficiëntie (werkgeheugen en verwerkingssnelheid)
ondersteunen. Met andere woorden, beperkingen van de cognitieve efficiëntie
zijn mogelijk niet
de oorzaak van een geringer vermogen tot algemeen redeneren van het
kind.’ De rode cursiveringen zijn van mij, omdat het bijzonder lijkt om te
spreken over een geringer vermogen tot algemeen redeneren (AVI), terwijl hier
nu juist het scenario wordt besproken waarbij de AVI significant hoger is dan de CCI en dus een sterkere
kant is. Als iets niet ‘geringer’ is, dan hoef je daar ook geen mogelijke
oorzaak voor te beschrijven, toch? Zou het woordje ‘niet’ dan gewoon weg
moeten? Volgens de uitgever niet en ook volgens mij zou de zin dan nog steeds
niet kloppen. De uitgever heeft bevestigd dat deze formulering inderdaad niet
helemaal klopt. Omdat de AVI hoger ligt dan de CCI, wordt ervan uitgegaan dat
die dus niet de oorzaak is voor de lagere CCI. En andersom geldt dat ook;
ingeval de CCI hoger is dan de AVI, dat de CCI dan geen oorzaak kan zijn voor
de lagere AVI. De handleidingtekst is een vertaling van ‘cognitive
efficiency limitations may not have reduced the child’s general reasoning ability’. De uitgever
erkent dat het nu in het Nederlands inderdaad lijkt alsof het algemeen
redeneren ‘aangetast’ en is voornemens dit in een volgende druk te veranderen
in ‘beperkingen van de cognitieve efficiëntie leidt niet tot een geringer
vermogen tot algemeen redeneren’. Persoonlijk blijf ik dat, zonder bovenstaande
toelichting, verwarrend vinden en is de Engelse originele tekst ook minder
stellig (‘may not have’).
Bij een significant verschil tussen twee indices kun je wat mij betreft
overigens ook niet per definitie zeggen dat de laagste van de twee samenhangt
met beperkingen (denk aan het fictieve voorbeeld van AVI=133>CCI=121 maar
ook bijv. AVI=113 en CCI=97).
De kern van wat men met deze zin
(denk ik) heeft willen zeggen, is dat als
er beperkingen zijn m.b.t. de cognitieve efficiëntie (CCI), dat deze ingeval
van AVI>CCI dan waarschijnlijk/blijkbaar niet het redeneervermogen (AVI)
hebben aangetast. Want dat redeneervermogen (AVI) is immers juist een
significant sterkere kant t.o.v. de CCI en dus niet gering(er).
05-06-2019 >
COTAN heeft de WISC-V beoordeeld
Op de website van de COTAN testdocumentatie is een
Nieuwsbericht van 29-05-2019 te vinden, waarin wordt gemeld dat de WISC-V-NL is
beoordeeld. Deze beoordeling betreft uitsluitend de papieren versie, de afname
via Q-interactive met de iPads is/wordt niet beoordeeld. Bij COTAN-beoordelingen is het belangrijk om niet alleen naar
de classificaties zelf te kijken (onvoldoende-voldoende-goed),
maar ook naar de uitgebreide toelichtende teksten bij de beoordelingen. Hierin
staan doorgaans veel relevante informatie, nuanceringen (een voldoende
beoordeling kan een ‘gemiddelde’ zijn van onvoldoende en goede aspecten binnen
een categorie) en waarschuwingen. De COTAN zegt in de toelichting bij de
beoordeling van de WISC-V normen bijvoorbeeld dat het gebruik van
ontwikkelingsequivalenten (ook wel leeftijdsequivalenten of
referentieleeftijden genoemd) vanwege de vele praktische en theoretische
bezwaren door de COTAN wordt afgekeurd. Let wel, dit geldt niet specifiek voor
de WISC-V. De WISC-V-NL krijgt een ‘goed’ voor uitgangspunten testconstructie,
kwaliteit van het testmateriaal, kwaliteit van de handleiding en
betrouwbaarheid (de goede betrouwbaarheid geldt echter alleen voor het TIQ en
de primaire en aanvullende indexscores, met uitzondering van de VBI, VRI en WgI, waarbij de betrouwbaarheid als voldoende zijn
beoordeeld). ‘Voldoendes’ worden gegeven voor de normen en de
begripsvaliditeit. De criteriumvaliditeit krijgt een ‘onvoldoende’. De COTAN
mist onderzoek naar het voorspellend vermogen van een in de toekomst gelegen
criterium aan de hand van de testscores. In dit kader kan bijvoorbeeld gedacht
worden aan indicatiestelling, gezien het doel van de test. Dit raakt wat mij
betreft aan het grote bezwaar van een ontbrekende adequate onderwijstabel,
waarin de WISC-V IQ’s gekoppeld worden aan onderwijsniveaus.
15-05-2019 >
MediJA Praat
Enkele collega’s hebben het spel MediaJA Praat
ontwikkeld, waarmee je aan de hand van kaartjes met vragen op een prettige
manier in gesprek kan komen met kinderen en jongeren over social
media. Hoe gebruiken zij het, hoe denken ze erover, hoe beschermen ze zich en
welke positieve en negatieve ervaringen hebben zij opgedaan? Je kunt het op
allerlei manieren gebruiken, individueel en in groepen.
14-04-2019 >
www.Gedachte-Kracht.nl:
kinderen positief leren denken
Onder ‘Downloads’ toegevoegd:
Nicole Hage heeft veel leuke en kindvriendelijke materialen
ontwikkeld, waarvan zij ook veel gratis deelt via www.gedachte-kracht.nl. Hier vindt u
onder andere het complete full-color boek Gedachte-Kracht (voor
als je nieuwsgierig bent naar wat je gedachten voor je kunnen doen)
digitaal, waarin kinderen op een leuke manier uitgelegd krijgen hoe belangrijk
gedachten zijn en dat ze hierop ook invloed hebben. Het materiaal heeft een
hoog positief en ‘feel good’
gehalte en staat vol met allerlei actieve oefeningen en hulpmiddelen.
10-04-2019 >
Foutje blz. 153 in WISC-V Technische handleiding
Onlangs is er een foutje ontdekt
op blz. 153 in de Technische handleiding van de WISC-V. Het is bij uitgever
gemeld en zal naar verwachting nog gecommuniceerd worden (de eerdere errata
hadden alleen betrekking op de afname- en scoringshandleiding en het
scoreformulier). Omdat het een interpretatiefout betreft die door collega’s in
rapportages kan worden overgenomen, is het van belang u er nu vast op te
attenderen, zodat deze fout niet wordt overgenomen in rapportages. Het betreft
de vetgedrukte alinea ‘Werkgeheugen Index (WgI)
versus Verwerkingssnelheid Index (VsI)’, de 5e regel
van onderen: ‘Een discrepantie waarbij de VsI kleiner is dan de WgI wijst erop dat het kind (…)’. Het door mij
gecursiveerde en rood gemaakte woord ‘kleiner’ moet veranderd worden in
‘groter’.
18-03-2019 >
Q-interactive gebruikers WISC-V: houd berichtencentrum in de gaten
Gisteren plaatste ik onderstaand
bericht over een scoringsfout in de software van Q-interactive (zie hieronder).
Vandaag heeft testuitgever Pearson een bericht in het berichtencentrum van
Q-interactive geplaatst, waarin gebruikers wordt gewezen op het scenario waarin
de scoring onjuist is, hoe men dit nu zelf handmatig kan oplossen en dat
reparatie van de software volgt. Als u Q-interactive gebruikt: houdt de
berichtgeving hierover in het berichtencentrum in de gaten.
17-03-2019 >
Interessant artikel over het negatieve Flynn-effect
Een interessant artikel
van collega Charlotte Phebe Post over het negatieve
Flynn-effect, met als prikkelende titel ‘Worden we steeds dommer?’ (spoiler
alert: het antwoord lijkt ja, maar gelukkig zijn er ook nuances). Nadat
IQ-scores jarenlang een stijging doormaakten van gemiddeld 3-5 punten per 10
jaar (het zgn. ‘Flynn-effect’), lijkt de rek er nu niet alleen wel uit te zijn,
de daling is zelfs ingezet. Lees het artikel (en als u zich verder wilt
verdiepen het ‘bronmateriaal’ dat onderaan wordt weergegeven), waarin onder
meer de hypothese wordt genoemd dat al die tijd op internet en onze smartphone
zijn tol eist en we beter een boek kunnen lezen.
17-03-2019 >
WISC-V: fout in scoring subtests via Q-interactive (iPad) bij afwijken
van instapitem leeftijd
Samenvatting
Q-interactive (iPad-afname WISC-V)
berekent een onjuiste (te lage) subtestscore als alle onderstaande punten van toepassing zijn:
1.
U heeft
ervoor gekozen met een lager subtestitem te beginnen
dan het instapitem dat hoort bij de leeftijd van het kind (dat mag) en deze
scores ingevoerd;
2.
Het kind
heeft één of meer fouten gemaakt (d.w.z. geen maximale score behaald) op items
die u eigenlijk niet had hoeven afnemen; op items lager dan het item tot welke u volgens de omkeerregel had hoeven
‘afdalen’;
3.
Het kind
behaalt op minimaal één van de instapitems geen perfecte score, waardoor de
omkeerregel toegepast moet worden.
Alleen als alle bovenstaande punten aan de orde zijn, dan gaat Q-interactive
uit van de werkelijke scores in
plaats van de maximale scores op de
lagere items en wordt een kind ten onrechte ‘gestraft’ voor fouten die hem/haar
niet aangerekend mogen worden (het was immers uw keuze om af te wijken van de standaard en lager in te steken).
Toelichting
In Nieuwsbrief 2019-1 werd
onder punt 11 gesproken over grote scoreverschillen tussen de papieren afname
en iPad-afname, die een gebruiker herhaaldelijk had opgemerkt bij de WISC-V
subtest ‘Symbool Substitutie Coderen’ (vooral Formulier B).
Recentelijk ontving ik van een
andere collega een bericht, waarbij wederom de uitkomsten bij de iPad-afname
‘in opspraak’ raakten. Wat is het probleem? Een aantal WISC-V subtests kent leeftijdafhankelijke
instapitems. Dat kennen we al van de WISC-III en is ook logisch; u wilt een
puber van 14 jaar doorgaans niet lastig vallen met testitems voor een kind van
6 jaar. Velen van ons kiezen er op indicatie evenwel regelmatig voor om toch met
een ‘lager’ item te starten dan strikt noodzakelijk bij de kalenderleeftijd.
Dat doen we bijvoorbeeld omdat we verwachten dat een kind lager zal presteren
(denk aan de VB-doelgroep) of omdat we een kind eerst
even wat succeservaringen willen laten opdoen. Dit mag ook gewoon. Uiteraard
‘straffen’ we een kind niet voor evt. fouten op de lagere items, die we formeel
niet hadden hoeven afnemen en waarbij we ook niet zouden zijn aanbeland als we
een omkeerregel hadden toegepast. De scoreregels in de handleiding zijn
daarover helder.
Bij subtests met een hogere
instap voor oudere kinderen moet de omkeerregel worden toegepast als in de
eerste items niet perfect wordt gescoord. Als de instapitems van een subtest
foutloos worden gemaakt, dan mag u alle lagere items voor jongere kinderen
altijd maximale scores toekennen, of u ze nu afgenomen heeft of niet. Dat
berekent Q-interactive ook prima, ook als u toch bij lagere items bent begonnen
en zelfs als hierin fouten zijn gemaakt. Waar het misgaat, is bij de kinderen die
niet op alle instapitems een perfecte
score behalen. U moet dan normaal gesproken omkeren totdat het kind enkele
opeenvolgende items perfect scoort. En dan gaat u vervolgens weer verder na het item waarbij u eerder moest
omkeren.
Q-interactive telt gemaakte
fouten in lagere items echter ook als
fout mee, als u nooit bij dat item zou zijn aanbeland wanneer u conform de
leeftijd was ingestapt en daarna de omkeerregel correct had toegepast. Kortom,
als u lager insteekt dan noodzakelijk voor de leeftijd (wat gewoon is
toegestaan) en er wordt niet op alle
instapitems een perfecte score behaald, dan wordt het kind bij de scoring in
Q-interactive op dit moment ‘gestraft’ voor evt. fouten in de lagere items, die
u formeel conform de omkeerregel niet had hoeven afnemen. Q-interactive (niet
te verwarren met Q-global, via welke u online kunt
scoren en zelf de ruwe scores heeft opgeteld) lijkt dus in de war te raken en
scorefouten te maken als de omkeerregel toegepast moet worden en er fouten in
lagere items gemaakt worden (d.w.z. lager dan het onderste item tot welke de
omkeerregel u dwingt om terug te gaan). De voorbeelden van scorefouten die ik
ontving, hadden betrekking op subtests Overeenkomsten, Matrix Redeneren en
Rekenen. Ik weet niet hoe het bij andere WISC-V subtests zit en of eenzelfde
soort scoringsfout ook bij andere tests aan de orde kan zijn, die via
Q-interactive op de iPad te scoren zijn en waarbij sprake is van
leeftijdafhankelijke instapitems (bijv. WISC-III en WPPSI-III). Mocht u dat
kunnen nagaan, dan hoor ik het graag en vul ik het hier aan.
Het probleem is door de
betreffende collega bij Pearson gemeld. Zij hebben het uitgezocht, de fout eind
februari bevestigd en uitgezet bij het internationale development
team van Q-interactive, in de hoop dat dit snel gecorrigeerd kan worden. Ik heb
het verschillende iPad-gebruikers gevraagd, geen van
hen bleek op de hoogte (gesteld) van deze fout en men baalde daarvan. Ook dit
soort fouten zouden naar mijn idee via errata, een mailing naar gebruikers,
vermelding in de WISC-V Nieuwsbrief van Pearson en op de productpagina van de
WISC-V thuishoren. En iPad-gebruikers zouden na het
inloggen/opstarten vast ook een waarschuwende melding moeten kunnen krijgen. Nu
dit soort fouten gevolgen kunnen hebben voor kinderen, zouden testuitgevers
naast het z.s.m. corrigeren van de fout alles in het werk moeten stellen om te
zorgen dat zij gebruikers informeren. Ook als deze fout straks hersteld wordt,
is van belang dat gebruikers het weten, dat scores van eerdere afnames herberekend
worden en dat gebruikers kunnen overwegen of ze dit willen rectificeren naar
cliënten die zij het afgelopen jaar hebben getest.
Door deze fout zijn (en worden
nog steeds) kinderen benadeeld, doordat hen lagere scores zijn toegekend en hen
ten onrechte fouten zijn aangerekend. Deze scoringsfout zal kinderen met lagere
niveaus extra benadelen, omdat bij deze doelgroep vaak standaard bij lagere
items gestart wordt en vaak ook
fouten worden gemaakt in de instapitems en lagere items (alleen deze combinatie
leidt tot foute scores). Juist bij deze kinderen geldt soms dat ‘elke punt
telt’, bijv. als het gaat om beslissingen die op basis van IQ-getallen worden
genomen (los van wat we daarvan vinden).
Dit soort kwesties en het
uitblijven van communicatie erover roept de vraag op ‘Wat is er allemaal nog
meer wat we niet weten?’ Het feit dat de berichtgeving over fouten vaak
uitblijft of velen niet bereikt, is niet goed voor het vertrouwen; ons
vertrouwen in testscores en testuitgevers, maar ook het vertrouwen dat cliënten
in ons en onze rapporten stellen. Vertrouwen is de basis van ons werk.
Ik zal Pearson informeren over
dit nieuwsbericht en hen vragen mij te laten weten als ik u ontwikkelingen kan
melden (hopelijk herstel van de fout). Blijft u ondertussen handmatig uw scores
narekenen in bovengenoemde gevallen en pas deze zo nodig aan. Voelt u zich vrij
mij te blijven mailen als u dingen ontdekt die relevant zijn om met elkaar te
delen (ongeacht welke test of van welke uitgever). Iedereen is erbij gebaat dat
fouten snel bekend worden bij iedereen die met de betreffende test werkt.
Inmiddels is er in Q-interactive een bericht
in het berichtencentrum geplaatst, zie bovenstaand Nieuwsbericht van 18-03-2019
13-03-2019 >
Update ‘Slaaphygiëne checklist: 50 tips bij slaapproblemen’
Onder ‘Downloads’ vindt u een
update met toelichting van ‘Slaaphygiëne
checklist: 50 tips bij slaapproblemen’. Het verschil is minimaal, er zijn
twee kleine taalfoutjes verbeterd.
03-03-2019 >
IDS-2 correctie fout in scoreprogramma
In Nieuwsbrief 2019-1 sprak
ik over errata van tests die veel gebruikers niet bereiken of zelfs nooit
worden uitgebracht als er fouten in handleidingen en scoreprogramma’s worden
ontdekt. Een gebruiker liet een waardevol tegengeluid horen; een recent bericht van
testuitgever Hogrefe aan gebruikers over een fout in
het scoreprogramma van de IDS-2. Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe Hogrefe hier haar verantwoordelijkheid neemt naar haar
klanten en onze cliënten, en de fout communiceert/herstelt. Omdat er altijd een
risico is dat dergelijke berichten niet alle gebruikers bereiken (zie
Nieuwsbrief), zou het aanvullend nog aan te bevelen zijn dergelijke berichten
ook in de Nieuwsbrief van Hogrefe
op te nemen en dit te vermelden op de IDS-2 productpagina. Nu kon
ik dit bericht zo snel nergens online terugvinden.
03-03-2019 >
Nieuwsbrief 2019-1 is uit!
De Nieuwsbrief 2019-1 staat
vrijwel geheel in het teken van de WISC-V. Er is onder meer aandacht voor de
WISC-V errata die veel gebruikers niet ontvangen hebben en u krijgt advies over
het betrouwbaarheidsinterval (90% of95%?). Ook wordt er gesproken over het
rapporten in puntscores en/of intervallen, krijgt u informatie over de WISC-V
COTAN-beoordeling en leest u wat u nu nog ‘mag’ met de WISC-III. Ook ervaringen van gebruikers passeren de
revue. En er is uiteraard nog veel meer!
23-02-2019 >
Aanpassing Wet BIG: nummer verplicht vermelden
Bent u een BIG-geregistreerde
collega, waarschijnlijk een gz-psycholoog? Dan heeft u misschien al gehoord dat
de Wet BIG vanaf 01-04-2019 aangepast wordt. Als zorgverlener bent u vanaf dan
wettelijk verplicht om uw BIG-nummer actief naar uw
patiënten te communiceren (en beboetbaar als u dat nalaat). De wet schrijft ook
voor op welke plekken dat moet, bijvoorbeeld op uw website en in de
elektronische handtekening onder uw e-mails. Lees het nieuwsbericht hierover op de website
van het BIG-register.
09-02-2019 >
Update ‘Slaaphygiëne checklist: 50 tips bij slaapproblemen’
Onder ‘Downloads’ vindt u een
update met toelichting van ‘Slaaphygiëne
checklist: 50 tips bij slaapproblemen’. Dit bestand is voor kinderen,
volwassenen en ouderen. Het helpt u om systematisch de slaaphygiëne in kaart te
brengen en geeft daarmee concrete aanknopingspunten voor een interventie.
09-02-2019 >
Updates psycho-educatiebestanden angst
Onder ‘Downloads’ vindt u een
update (illustraties toegevoegd) met toelichting van het psycho-educatiebestand
voor kinderen ‘5 dingen je die
wilt weten over angst’, met leuke illustraties van minions.
Verder is het stuk waarin nog wat meer wordt uitgelegd over Angst en vermijding
(hoe werken vermijdingsleren en exposure, eigenlijk de rationale
van angstbehandeling), tekstueel herzien en uitgebreid met wat we inmiddels
weten over de werkingsmechanismen van exposure. Ook de grafiek in de PowerPoint-illustratie is geüpdate naar een recentere
Office versie. Geef het na openen full screen weer (F5) en wandel dan rustig
door de slides, terwijl u uitleg geeft over hoe
vermijdingsleren en exposure werken.
03-02-2019 >
Update schema’s voor beloningsprogramma en handleiding
Onder ‘Downloads’ kunt u al jaren
een handleiding downloaden om succesvol een beloningsprogramma op te stellen.
Daarnaast staat er een Wordbestand met schema’s die u kunt gebruiken voor het
kind. Op dit schema staat het gewenste gedrag en wordt met punten, stickers,
zonnetjes, krullen o.i.d. geregistreerd hoe de dag verlopen is. In dit
Wordbestand stond eerder alleen een heel uitgebreid en wat ingewikkeld schema,
terwijl beloningsprogramma’s ook voor een enkele gedraging kunnen worden
ingezet en dan veel simpeler mogen zijn (denk aan ’s avonds in bed blijven, je
schooltas opruimen, de telefoon inleveren of op tijd op school komen). Er zijn
nu meerdere nieuwe schema’s toegevoegd, die wat minder ingewikkeld zijn; eerst
leeg en daarna ter illustratie/inspiratie fictief ingevuld. Download de update
van de beloningsschema’s,
waarin achteraan bij de lijst met beloningen ook nog wat aanpassingen zijn
gedaan. In de update van de handleiding
is vooral de opmaak van de eerste pagina’s aangepast.
03-02-2019 >
Update ‘Leren eten, leren lusten’
Onder ‘Downloads’ kunt u het
bestand ‘Leren eten, leren
lusten’ downloaden, wat u kan helpen om kinderen dingen te leren eten en
ook lekker te leren vinden, die ze nu nog vies vinden (gedragsbeïnvloeding èn smaakbeïnvloeding dus). De update is uitgebreid met de
laatste 2 pagina’s en verder een kleine opmaakaanpassing.
30-01-2019 >
Oproep: WISC-V profielen gezocht bij HB-populatie
Collega’s die met de populatie
hoogbegaafden (HB) werken, merken dat
deze kinderen op de WISC-V vaak ineens heel anders scoren dan op eerdere
tests. Ook de Technische handleiding van de WISC-V vermeldt bij deze populatie
(N=27) een verschil met eerdere metingen van gemiddeld ruim 16 TIQ-punten. Collega’s in het HB-veld
hebben de indruk dat de WISC-V deze kinderen onderschat. Is de WISC-V nog wel
een geschikt instrument voor deze doelgroep? En wat valt op binnen de
intelligentieprofielen? Reden voor een nadere analyse. Werkt u met deze
populatie en bent u bereid om geanonimiseerde profielen beschikbaar te stellen,
lees dan de oproep voor meer
informatie.
19-11-2018 >
Update 1.3 Scorehulp D-KEFS Trail Making Test
Onder ‘Downloads’ kunt u de D-KEFS Trail Making Test Scorehulp
Kaldenbach 1.3 update downloaden. Verwijzingen naar tabelnummers waar u
bepaalde scores kunt opzoeken, zijn toegevoegd en de invulcellen geven nu een
foutmelding als u iets invoert wat buiten het bereik van de mogelijk in te
vullen waarden valt. Verder een minimale aanpassing in lay-out.
18-11-2018 >
Ontspanningsoefeningen (vrouwenstem)
Onder ‘Downloads’ is een
verwijzing toegevoegd naar www.elinesnel.com/download;
hier kunt u gratis mp3-ontspanningsoefeningen voor kinderen en pubers
downloaden (Nederlandse en Vlaamse vrouwenstem), met hele leuke en tot de
verbeelding sprekende metaforen.
28-10-2018 >
Update 1.2 Scorehulp D-KEFS Color-Word Interference Test
Onder ‘Downloads’ kunt u de D-KEFS Color-Word
Interference Test Scorehulp Kaldenbach 1.2 update
downloaden. Er zijn wat kleine taalkundige wijzigingen doorgevoerd en de
invulcellen geven nu een foutmelding als u iets invoert wat buiten het bereik
van de mogelijk in te vullen waarden valt.
26-09-2018 >
Nieuwsbrief 2018-1 is uit!
In de Nieuwsbrief 2018-1 onder
meer aandacht voor de nieuwe Algemene Standaard Testgebruik, veel info over de
WISC-V, fouten in de WPPSI-III handleiding, een artikel over risico’s van
testen in een turbulente levensperiode, welke test te kiezen op leeftijden
waarbij meerdere tests mogelijk zijn (WPPSI-III, WISC-III/V en WAIS-IV), gratis
vakliteratuur en nog veel meer!
In de eerste ‘lichting’ die is
verspreid onder de mensen die zich voor de Nieuwsbrief hebben ingeschreven,
stond ten onrechte dat de COTAN haar WAIS-III beoordeling inmiddels naar
‘onvoldoende’ zou hebben aangepast. Dit is alleen zo voor de eerste WAIS-III
editie (2002), die in 2004 werd beoordeeld en waarvan het normeringsonderzoek
in 1998/1999 plaatsvond. De hernormering uit 2004 werd in de 2005-editie van de
WAIS-III gepubliceerd en deze werd in 2006 door de COTAN beoordeeld. De
‘voldoende’ op Normen zal per 2019 een begeleidende tekst krijgen dat de normen
verouderd zijn (nog wel ‘voldoende’) en per 2024 om deze reden worden omgezet
in een ‘onvoldoende’. Het verandert overigens niets aan het advies om 6 jaar na
het verschijnen van de WAIS-IV te staken met het afnemen van de WAIS-III, als u
dit nog zou doen.
05-09-2018 >
Scorehulp D-KEFS Color-Word Interference Test
Onder ‘Overige tests’ vindt u nu
ook een Scorehulp voor de Color-Word Interference Test uit de D-KEFS batterij.
12-06-2018 >
Update: D-KEFS Trail Making
Test Scorehulp 1.2
Geen grote wijzigingen t.o.v. de
vorige versie (1.1), de beveiliging van het bestand is verbeterd, lege werkbladen
zijn verwijderd en het testwerkblad is van de testnaam voorzien.
21-05-2018 >
Apollo Praktijk en de nieuwe privacywet (AVG)
Het zal u niet ontgaan zijn, de
afgelopen weken ontving u waarschijnlijk veel mails van organisaties waarin ze
aangaven dat ze uw privacy serieus nemen en in het licht van de nieuwe
privacywet (de ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’) hun beleid hebben
beschreven in een privacyverklaring. Apollo Praktijk gaat zorgvuldig met uw
persoonsgegevens om. In de Privacyverklaring leest u hier meer
over. Wist u bijvoorbeeld dat deze website geen cookies
plaatst of op een andere manier op de achtergrond persoonsgegevens verzamelt?
04-05-2018 >
WISC-V ligt bij de COTAN, gaat even duren
Ik heb deze week contact gehad
met de COTAN, de WISC-V is daar vorige week ter beoordeling aangeboden. Tests
worden zo spoedig als mogelijk en op volgorde van binnenkomst beoordeeld.
Helaas heeft de COTAN momenteel ook te maken met personele onderbezetting,
waardoor de doorlooptijden van de beoordelingen zijn opgelopen. Een concrete
termijn waarbinnen de beoordeling van de WISC-V zal zijn vastgesteld, kan
daarom niet gegeven worden. Als ik kijk hoe lang eerder aangeboden tests al in
beoordeling zijn (bijv. de SON-R 2-8), de onderbezetting en het werk dat
verbonden is aan het beoordelen van een grote test als de WISC-V, dan is mijn
persoonlijke inschatting dat de beoordeling pas na de zomer/dit najaar gereed
zal zijn. Via de website van de COTAN Documentatie
kunt u de laatst verschenen beoordeelde tests zien, alsmede welke tests er
momenteel in beoordeling zijn (de WISC-V heeft men in dat overzicht op dit
moment nog niet bijgewerkt). Update
20-05-2018: inmiddels staat de WISC-V ertussen. Opvallend is wel dat bij ‘jaar
van uitgave’ 2018 vermeld staat, terwijl de WISC-V eind 2017 verscheen en 2017
ook in de handleiding vermeld staat als verschijningsdatum van de eerste druk.
Mogelijk hanteert men 2018 omdat toen pas de Technische handleiding verscheen?
02-05-2018 >
Apollo Praktijk herregistratie CRKBO (erkend als onderwijsinstelling)
Onlangs vond de heraudit van Apollo Praktijk plaats, uitgevoerd door het
Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland. Alle toetsingscriteria zijn positief
geëvalueerd. Dat betekent dat Apollo Praktijk ook de komende vier jaar
officieel erkend is als onderwijsinstituut, opgenomen in het Centraal Register
Kort Beroepsonderwijs (www.crkbo.nl). De
Belastingdienst stelt opname in dit register als eis om onderwijs vrijgesteld
van btw te mogen aanbieden. De CRKBO-erkenning wordt
afgegeven wanneer aan strenge kwaliteitseisen wordt voldaan.
21-04-2018 >
Apollo Praktijk respecteert uw privacy
Privacy is een actueel onderwerp.
We mochten in maart naar de stembus voor het referendum over de ‘sleepwet’ en
onlangs was in alle nieuwsprogramma’s te zien hoe u via Gotcha.pw eenvoudig
kunt nagaan of uw mailadres eerder ‘succesvol’ is buitgemaakt in een aantal
grote hacks. Verder bleek de afgelopen weken o.a. dat
een aantal zorgverzekeraars een zgn. ‘Facebookpixel’
op hun website heeft, waarmee ze uw medische surfgegevens aan Facebook
doorverkopen. En de Kamer van Koophandel bleek al jarenlang bedrijfsgegevens
door te verkopen. En ook Meld Misdaad Anoniem haalde de journaals, omdat zij
anonieme meldingen vanuit eigen commerciële belangen doorverkopen aan andere
organisaties.
In een tijd als deze, hecht ik
eraan te benadrukken dat Apollo Praktijk uw privacy wèl respecteert. De website
plaatst geen cookies op uw computer, heeft geen ‘Facebookpixel’ en verkoopt nooit privacygevoelige gegevens
aan derden. Ook kunt u veilig en anoniem met de Scorehulp werken; deze
verzamelt evenmin gegevens (ook niet als u het bestand online via de website
gebruikt), de vertrouwelijkheid blijft gerespecteerd. Op de achtergrond wordt
geen contact met internet gemaakt en er worden nooit gegevens verzonden. Geen
addertjes onder het gras; gewoon een gratis en onbeperkt bruikbaar bestand om u
te helpen bij het scoren van intelligentietests.
21-04-2018 >
WISC-V al bij de COTAN ter beoordeling aangeboden?
Eind 2017 verscheen de WISC-V-NL,
de Technische handleiding volgde enkele maanden later (zie hieronder het
nieuwsbericht van 24-01-2018). Op de website van de COTAN Documentatie
kunt u zien welke tests er momenteel in beoordeling zijn. De WISC-V staat daar
op dit moment nog niet tussen. Ik had hierover de afgelopen weken contact met
de testuitgever, de test zou toen op korte termijn worden ingediend. Ik heb hen
verzocht op de website de stand van zaken aan te geven, omdat veel gebruikers
hierover vragen hebben. Inmiddels is op de WISC-V productpagina
van de testuitgever te lezen: ‘Hij is ingediend ter beoordeling bij de COTAN
april 2018’. Ik hoop dat de COTAN de WISC-V (net als destijds de WISC-III),
gezien de relevantie voor het veld, met enige voorrang zal beoordelen. Ik kan
me voorstellen dat het ook enige tijd zal duren, zeker omdat de Technische
handleiding een groot document is.
Het is uw eigen professionele
afweging of u nu reeds overstapt op de WISC-V of de veilige weg kiest om in
afwachting van het COTAN-oordeel nog de WISC-III te blijven gebruiken (dat mag
voorlopig nog en heeft mijn voorkeur). Tenzij u psychometrisch voldoende
onderlegd bent om op basis van de Technische handleiding zelf de test te beoordelen,
raad ik u aan de COTAN-beoordeling af te wachten.
21-04-2018 >
Waarom gelovigen lager presteren op intelligentietests…
In De Psycholoog van april 2018 (lees hier) worden
onderzoeksbevindingen beschreven en geanalyseerd over het verband tussen
religiositeit en intelligentie, een gevoelig onderwerp. Besproken wordt of de
verschillen in testprestaties kunnen worden verklaard vanuit een cognitieve
bias. Voor mij was het overigens nieuw dat uit onderzoek ‘keer op keer’ blijkt
dat gelovigen lager op intelligentietests scoren dan niet-gelovigen. Ik heb me
verder niet verdiept in de kwaliteit van dit onderzoek en of bovenstaande
uitspraken voldoende onderbouwd zijn.
21-04-2018 >
Tekendiploma: bewust en angstverminderend omgaan met tekenbeten
Het u vast niet ontgaan; het is weer
de ‘Week van de Teek’. Kinderen lopen een grotere kans op een tekenbeet, omdat
ze buiten spelen in de natuur. Door de klimaatverandering duurt het
tekenseizoen steeds langer en komen tekenbeten vaker voor. Onder ‘Downloads’
vindt u, met een uitgebreide toelichting, het Tekendiploma. Deze kan behulpzaam
zijn bij het omgaan met (angst voor) tekenbeten. Het staat vol met informatie
voor het kind en de betrokken volwassene. Het kind kan zijn/haar eigen teek na
verwijdering op het diploma plakken en een naam geven. De combinatie van
informatie en humor werkt angstverminderend en wekt ook interesse om er bewust
mee om te gaan in plaats van de angst en vermijding. Bruikbaar in begeleiding
van angstige kinderen en hun ouders, maar ook op scholen, op campings, bij
EHBO-posten in zwembaden en op school- of vakantiekampen. Kijk onder
‘Downloads’ voor meer informatie.
14-04-2018 >
Update Beery VMI Nederlandstalige instructies
Onder ‘Overige tests’ is n.a.v.
een suggestie van een collega een update gemaakt van de Nederlandstalige
instructie van de Beery VMI. Wat is er veranderd?
Bij de VP en MC is bij de scoring ter verduidelijking toegevoegd dat ook items 1
t/m 3 meegeteld moeten worden in de goedscore als deze niet zijn afgenomen. En
bij de MC-scoring staat nog de nuance toegevoegd
‘tenzij eerder 3 opeenvolgende fouten gemaakt werden’.
09-04-2018 >
Meer ouders laten hun kind testen na ‘te laag’ schooladvies
Het RTL Nieuws opende vandaag met
een bericht over de groeiende groep
ouders die hun kind laat testen, wanneer ze vinden dat het schooladvies van hun
kind te laag is. Ik hoop dat u hiermee zorgvuldig omgaat. Schoolsucces, op welk
niveau dan ook, is van veel meer factoren afhankelijk dan cognitieve vermogens.
Intelligentie is een noodzakelijke maar niet voldoende voorwaarde voor
schoolprestaties. Allerlei andere factoren spelen mee, of het nu om
motivatie/werkhouding gaat, de thuissituatie, sociaal-emotioneel functioneren,
voldoende nachtrust, voeding, medicatiegebruik, leerproblemen of -stoornissen,
psychopathologie, enz. enz. Laat u dus niet te snel verleiden om op basis van
een testprestatie alleen een schooladvies te geven. en besef ook dat wat een
kind bij u individueel in de prikkelarme gestructureerde één-op-één context van
het onderzoek kan presteren, niet gelijkstaat aan hoe een kind ‘in het echt’
presteert.
03-04-2018 >
Update Tips bij geheugenproblemen
Onder ‘Downloads’ vind u de
update van het bestand Tips bij geheugenproblemen,
met hierin psycho-educatie over het geheugen en
vooral ook handige strategieën om kinderen, jongeren en volwassenen te helpen
om minder snel iets te vergeten. Niet zozeer bedoeld voor mensen met ernstige
geheugenstoornissen, maar vooral voor mensen die in het alledaagse leven veel
vergeten, zoals bij ADD of ADHD.
28-03-2018 >
Groep 4 wint boek ‘Jeroen de hardloopkampioen met astma’
Groepsleerkracht Jeroen (what’s in a name?) van basisschool De Drie Koningen had een
kleurwedstrijd georganiseerd voor zijn groep 4. De leerling met mooiste kleurplaat
zou een exemplaar winnen van mijn therapeutische kinderboek Jeroen
de hardloopkampioen met astma. Vandaag was de prijsuitreiking. Blij verrast
wonnen álle 22 kinderen een exemplaar! Onderstaande foto is uiteraard met (op
ieder moment intrekbare) toestemming van de betreffende ouders geplaatst.
28-03-2018 >
Artikel over intelligentie testen bij jongeren in een turbulente periode
in hun leven
Onder ‘Publicaties’ is een
artikel toegevoegd: Koster, I., Stams, G.J.J.M. & Kaldenbach, Y. (2018). Een
IQ-test op je slechtste moment: is dat wel slim? Dilemma’s rond
intelligentiediagnostiek in turbulente tijden. Kind en Adolescent
Praktijk, maart, 17(1), 6-13.
Jongeren
in de JeugdzorgPlus worden doorgaans aan het begin
van de behandeling getest op hun intelligentie. Dat brengt het risico van
onderschatting met zich mee, omdat ze op dat moment in omstandigheden verkeren
die hun testscores drukken. Als hiermee geen rekening gehouden wordt, dan
dreigt een onderprestatie. En dat kan grote gevolgen hebben. De uitkomst kan
een jongere belemmeren en blijven achtervolgen. In dit artikel worden adviezen
gegeven rondom intelligentiediagnostiek in turbulente tijden.
04-02-2018 >
‘Slaaphygiëne checklist: 50 tips bij slaapproblemen’
Onder ‘Downloads’ vind u het
nieuwe bestand ‘Slaaphygiëne
checklist: 50 tips bij slaapproblemen’. Dit bestand is te gebruiken bij
kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen. De checklist bevat 50 punten die
een rol kunnen spelen bij het ontstaan, voortbestaan en vooral oplossen van
slaapproblemen. Het gestructureerd doornemen van deze punten geeft zicht op de
mogelijke oorzaak en biedt direct concrete mogelijkheden om met aanpassingen te
onderzoeken of het de slaap verbetert.
03-02-2018 >
Update Stappenplan ‘Mijn tics de baas’
Onder ‘Downloads’ vind u een
update van het Stappenplan ‘Mijn tics de
baas’. Dit is een toegankelijke uitleg voor kinderen met tics over de
behandeling volgens de ‘habit reversal’
methode (tegenbewegingen).
24-01-2018 >
Voorzichtig met WISC-V-NL
De WISC-V-NL is vlak voor de
Kerstvakantie verschenen en de eerste ervaringen worden er nu mee opgedaan. Op
dit moment raad ik u aan nog even terughoudend te zijn met gebruik van de
WISC-V. De test is eigenlijk prematuur verschenen, want er zit alleen een
Afname- en scoringshandleiding bij. De Technische handleiding wordt in februari
verwacht. Dat betekent dat we nu eigenlijk nog niet goed kunnen beoordelen in
hoeverre de WISC-V verantwoord te gebruiken is. Wat weten we op dit moment bijvoorbeeld
over de betrouwbaarheid, de validiteit en het normeringsonderzoek (kenmerken
van de normgroep)? Ook de relatie met schoolniveaus (wat is voor elk niveau
gemiddeld en hoe groot zijn de sd’s?) is ons nu nog onbekend, wat advisering
lastiger maakt. Naar ik begrijp zal de test pas aan de COTAN worden aangeboden
als de Technische handleiding gereed is. Dat is heel begrijpelijk en
zorgvuldig, maar maakt ook dat de WISC-V-NL op dit moment een instrument is dat
we nog wat lastiger op de waarde kunnen schatten. Veiligheidshalve raad ik op
dit moment aan nog even de WISC-III te gebruiken tot hierover meer
duidelijkheid is.
29-11-2017 >
Nieuwsbrief 2017-3 is uit!
In de Nieuwsbrief 2017-3 onder
meer aandacht voor de WISC-III Scorehulp video tutorial, de Scorehulp 1.17d, de
WISC-V, test-hertesttermijnen van verschillende
IQ-tests, hoe lang kinderen in Nederland/Vlaanderen moeten zijn voordat je de
WISC-III kunt doen, IQ en psychose, gratis full-text pdf-artikelen downloaden, risico’s van online scoren en nog
veel meer!
19-11-2017 >
Betrouwbaarheidsintervallen in IQ-tests: hoe zat het ook alweer?
In De Psycholoog van november 2017 publiceerden Kimberley Lek en
collega’s een interessant artikel
over betrouwbaarheidsintervallen in intelligentietests: wat zijn de
verschillende manieren waarop deze kunnen worden berekend en hoe interpreteer
je het eigenlijk? Het blijkt namelijk dat we dat nogal eens verkeerd doen… De WISC-III
wordt gebruikt als illustratie.
15-11-2017 >
Scorehulp 1.17d
In de eerdere versies van de
Scorehulp 1.17 zat een onvolkomenheid in de lay-out op werkblad ‘Rapport’. De
bovenste WISC-III grafiek overlapte met het onderste deel van de tabel waarin
de schaal- en factor-IQ’s werden vermeld. Hierdoor
waren de factoren PO en VS verscholen geraakt achter de witte grafiekopvulling.
Dit is hersteld in de WISC-III Scorehulp 1.17d door de
achtergrond transparant te maken.
12-11-2017 >
‘5 dingen die je wilt weten over angst’ (psycho-educatie
voor kinderen)
Onder ‘Downloads’ vind u bij de psycho-educatiebestanden over angst een nieuw document voor
kinderen vanaf de basisschoolleeftijd. Toegankelijk geschreven en met leuke
illustraties: 5
dingen je die wilt weten over angst.
08-10-2017 >
WISC-III Scorehulp video tutorial op YouTube
Ruim 11 jaar geleden werd de
WISC-III Scorehulp geboren. Vanaf nu is er een video tutorial op YouTube
beschikbaar, die u een rondleiding geeft door dit scoreprogramma en laat zien
welke mogelijkheden het biedt. Wellicht laat u nog mogelijkheden onbenut? Ook
handig om te checken of u de Scorehulp wel correct toepast… Klik op de
afbeelding hieronder.
11-08-2017 >
Scorehulp 1.17c
In Scorehulp 1.17(b) zat een
onvolkomenheid, enkele grafieken (WPPSI-III en WISC-III schalen) bleken
onbedoeld beveiligd tegen kopiëren. Dit is hersteld in de WISC-III Scorehulp 1.17c.
02-08-2017 >
Scorehulp 1.17b
In Scorehulp 1.17 zat een
onvolkomenheid in de lay-out van prints van werkblad ‘WISC-III’. U bent gewend
dat bij het printen van deze WISC-III pagina’s de naam van de cliënt bovenaan
iedere pagina afgedrukt wordt. Deze naam wordt automatisch overgenomen van
werkblad ‘Testleeftijd’. Bij de 1.17 was door de andere vernieuwingen in de
1.17 de naam bovenaan de derde printpagina verschoven naar de onderkant van de
tweede printpagina, waardoor deze op die pagina dubbel stond en op de derde
printpagina ontbrak. Dit is hersteld in de WISC-III
Scorehulp 1.17b.
26-07-2017 >
Nieuwsbrief 2017-2 is uit!
In de Nieuwsbrief 2017-2 onder
meer aandacht voor de WISC-III Scorehulp 1.17,
de WISC-III
Profielhypothesen (juli 2017), een interessante verklaring voor het
(afnemende) Flynn-effect, hoe de winnaar van de Tour de France Chris Froome ons helpt om verbazingwekkende TIQ’s beter te
begrijpen, een website met tientallen gratis Scorehulpen en… nog veel meer!
25-06-2017 >
Nieuwsbrief 2017-1 is uit!
De eerste Nieuwsbrief van 2017
over intelligentiediagnostiek bij kinderen en jongeren is verschenen! Ik ben
inmiddels begonnen met het mailen van alle mensen die zich eerder aanmeldden
voor de nieuwsbrief. De teller staat op 5740, dus u zult begrijpen dat dit in
etappes gaat. Anders slaan allerlei filters die zich op spam richten op hol. In
deze Nieuwsbrief 2017-1 o.a.
aandacht voor veel gratis WISC-III updates, een fout in de WAIS-IV handleiding,
disharmonische profielen, nieuwe info over de WISC-V, de SON-R 2-8, artikelen
over hoogbegaafdheid en intelligentie in de DSM-5, extra voordelige
zomercursussen, oude WPPSI-III normen uit 2009 die u mogelijk nog gebruikt, en…
nog veel meer!
24-06-2017 >
WISC-III Profielhypothesen
In de onlangs verschenen juni-update van de WISC-III Profielhypothesen zijn nog
enkele wijzigingen aangebracht, waaronder een toevoeging van een hypothese
ingeval Onvolledige Tekeningen hoger scoort dan de overige performale subtests.
Heeft u de afgelopen 10 dagen de juni-update
gedownload, dan kunt u deze vervangen of de toevoeging rondom het
tijdsdrukaspect toevoegen op blz. 6-7. De nieuwste versie
vermeldt in de voettekst ‘versie 24 juni 2017’.
14-06-2017 >
WISC-III updates: Beslisboom, Profielhypothesen en Toelichtingen voor
Ouders/Jeugd
Per heden zijn er updates
beschikbaar van de volgende bestanden: de WISC-III Beslisboom 2017,
(inclusief de Engelstalige WISC-III Decision Tree 2017), de WISC-III
Profielhypothesen, de WISC-III
Toelichting voor Ouders en de WISC-III Toelichting
voor Jeugd. Kijk onder ‘WISC-III’ als u meer informatie wilt over deze
bestanden of wilt weten wat er is veranderd t.o.v. vorige versies. Binnenkort
verschijnt de Nieuwsbrief met daarin ook de WISC-III Scorehulp 1.17. Als u zich
aanmeldt voor de Nieuwsbrief (onder ‘Home & Contact’), dan ontvangt u deze
t.z.t. per e-mail.
14-06-2017 >
Update WPPSI-III Toelichting voor Ouders
In 2011 verscheen de eerste
editie van de WPPSI-III Toelichting voor Ouders. Per heden is er een nieuwere versie
waarin wat kleine verbeteringen zijn doorgevoerd. Klik hier
voor de update (juni 2017) en kijk voor meer informatie onder ‘Overige tests’.
27-05-2017 >
Update ontspanningsoefeningen, beschikbaar in mp3 en via YouTube
Al een aantal jaar staan onder
‘Downloads’ twee ontspanningsoefeningen voor kinderen. Deze audiobestanden
zijn nu sterk in kwaliteit verbeterd: Achtergrondruis is verwijderd en de mp3’s
zijn nu in een hogere bitrate (320 kbps) beschikbaar. Verder zijn inhoudelijk ook enkele
aanpassingen gedaan, zoals het inkorten en verlengen van sommige stiltes, het
verwijderen van enkele zinnen en het omwisselen van een begeleidend ademgeluid
(inademing klonk op enkele plekken als uitademing). Mocht u met de oude mp3’s
werken, dan is het aan te raden deze te vervangen.
Naast de verbetering van de audiobestanden zijn beide oefeningen ook op het YouTube kanaal van Apollo Praktijk
geplaatst dat begin mei is gestart. Hierdoor kunt u het ook makkelijk op
locatie afspelen of de link naar kinderen/ouders sturen, zodat men zelf met de
oefeningen aan de slag kan.
Verdere informatie over de
ontspanningsoefeningen vindt u onder ‘Downloads’. Wilt u gelijk naar de YouTube
video’s, klik dan op onderstaande afbeeldingen.
27-05-2017 >
Verkoop nu nog uw extra WISC-III, met de WISC-V in aantocht
De komende jaren zal de WISC-III
‘eruit gaan’ (zie hieronder). Op dit moment zijn er nog veel (vrijgevestigde)
collega’s op zoek naar een tweedehands WISC-III. Kunt u het ook met een
exemplaar minder uitzingen bij uw instelling/praktijk en wilt u - nu het nog
kan - een collega helpen en ongeveer de helft van uw aanschafprijs terugverdienen?
Dan kunt u uw WISC-III tweedehands (‘nu het nog kan’) verkopen via deze
website. Afhankelijk van de staat en het aantal formulieren wordt een
tweedehands WISC-III de laatste maanden verkocht voor €750,- tot €950,-. Naar
verwachting zal deze prijs het komende half jaar sterk dalen. Meer informatie: ykaldenbach@hotmail.com.
27-05-2017 >
Hoe lang kan ik de WISC-III dan nog gebruiken?
Pearson verwacht eind 2017 de
WISC-V-NL op de markt te brengen en wil natuurlijk dat het veld snel tot
aanschaf overgaat. Inmiddels worden er al ‘roadshows’
georganiseerd waarin u kunt kennismaken met de WISC-V-NL en een ‘sneak preview’ krijgt.
De WISC-III-NL kwam in 2002 op de
markt, de meest recente normering stamt uit 2005. Hoewel er in de WISC-III een
handjevol verouderde items zitten, is er geen noodzaak direct over te stappen
zodra de WISC-V op de markt komt en er nog geen zicht is op de kinderziektes,
de handleiding waarschijnlijk nog fouten bevat die in stilte en doorgaans
zonder errata worden aangepast, enz. Sowieso raad ik u aan eerst de
COTAN-beoordeling af te wachten. U herinnert zich wellicht nog de perikelen
rondom de WISC-III, toen deze met ‘onvoldoende’ normen in 2002 op de markt
kwam. Er volgde na de golf van kritiek een erratum in 2003 met aangepaste
normen, maar ook deze waren gebrekkig. Pas in 2005 verschenen herziene normen
die een ‘voldoende’ kregen.
De COTAN hanteert als
uitgangspunt voor de beoordeling van normen dat deze na 15 jaar verouderd zijn
en na 20 jaar wegens veroudering niet meer bruikbaar. De COTAN gaat hierbij uit
van het laatste jaartal waarin het normeringsonderzoek plaatsvond. Voor de
WISC-III is dit 2004; deze normen werden gepubliceerd in de herziene
handleiding uit 2005. In 2019 zal dus de opmerking ‘De normen zijn verouderd’
worden toegevoegd aan de ‘voldoende’ beoordeling van de normen. Pas in 2024
volgt een ‘onvoldoende’ met de opmerking ‘Wegens veroudering zijn de normen
niet meer bruikbaar’. Nu is het volstrekt niet aan te raden om nog 6½ jaar de
WISC-III te blijven gebruiken, maar het moge duidelijk zijn dat er geen enkele
reden is om straks overhaast over te stappen. Als de WISC-V-NL een degelijke
test blijkt te zijn die zonder kleerscheuren door de keuring komt, dan is het
aan te raden om in 2018-2019 over te stappen.
05-05-2017 >
Nieuw: trailer/video tutorial Scorehulp 15-Woorden Test
Een aantal mensen werkt er al
mee: de 15-Woorden Test Scorehulp Kaldenbach. Er is nu een Apollo Praktijk
YouTube kanaal geopend en een demonstratievideo gemaakt, waarin u in minder dan
2 minuten kennis maakt met de 15-WT Scorehulp en kunt zien hoe het u scorewerk
uit handen kan nemen. Ook wordt er in dit Excelbestand een kopieerbare grafiek
getekend, die u eenvoudig kunt overnemen in uw rapport. Het programma werkt
vergelijkbaar met de WISC-III Scorehulp, waarmee u mogelijk reeds werkt. Lees
het geüpdatete informatiebestand
over deze Scorehulp en klik op de afbeelding hieronder voor de trailer op YouTube. Meer info onder
‘Overige tests’.
19-02-2017 >
Oogcontact tijdens testafname kost hersencapaciteit, wat nu?
De meeste mensen zijn geneigd in een
gesprek de blik geregeld af te wenden van de gesprekspartner en het oogcontact
tijdelijk te verbreken. De
Psycholoog van deze maand brengt een interessante publicatie van Kajimura
et al. (2016) hierover onder de aandacht, waaruit blijkt dat oogcontact
hersencapaciteit kost en het afwenden van de blik functioneel kan zijn om beter
te kunnen nadenken. Als we ons cognitief hard moeten inspannen, kijken we niet
voor niets soms naar het plafond, naar de grond of sluiten we zelfs onze ogen.
Daar is niets autistisch aan.
Vertaald naar de praktijk van het
psychodiagnostisch onderzoek voelen we daarom allemaal aan dat het weliswaar
belangrijk is om contact te maken met kinderen die we onderzoeken, maar dat we
ze niet indringend en ongeduldig moeten blijven
aankijken, terwijl ze hun antwoorden formuleren. Daar zouden we zelf ook
onrustig en ongemakkelijk van worden (en niet alleen tijdens een testafname).
Hoewel testinstructies er met geen woord over reppen, hebben de meeste
collega’s de gewoonte ontwikkeld om bij taken die een extra intensief beroep
doen op concentratie en (werk)geheugen (denk aan de 15-Woorden Test en subtests
als WISC-III Cijferreeksen en WAIS-IV Cijfers en Letters Nazeggen, waarbij we
meten wat de maximale capaciteit is en wanneer ‘de ballon knapt’) oogcontact nog meer en vooral ook bewuster te
vermijden. Zowel tijdens het oplezen van de reeksen als bij het aanhoren van de
antwoorden, gaat onze blik opvallend vaak omlaag naar het antwoordformulier en
proberen we ons even stil, bewegingloos en onzichtbaar te houden. Waarom? Omdat
we gelukkig intuïtief al aanvoelden dat oogcontact interfereert tijdens
dergelijke cognitief inspannende taken en we geen parallel en afleidend
contactueel en cognitief appèl willen doen.
01-12-2016 >
150e cursusdag!
Op 1 december was de 150e
uitvoering van de eendaagse cursus 'Intelligentieonderzoek bij kinderen en
adolescenten' een feit, een bijzondere gelegenheid in Den Bosch. De eerste
cursusdag was in 2006 in Groningen.
20-09-2016 >
Gedachten Uitpluizen: allerlei materialen rondom psychose
Onder ‘Downloads’ en ‘Overige
tests’ is informatie toegevoegd over de website gedachtenuitpluizen.nl. Het is een
website met heel veel meetinstrumenten, scoreprogramma’s en ook hulpmiddelen en
informatie m.b.t. behandeling van psychosen. Een aanrader en tastbaar resultaat
van collega’s die met toewijding hun vak uitoefenen en veel gratis delen.
10-11-2015 >
Artikel over rol van onderzoeker bij uitkomsten Bourdon-Vos test
Onder ‘Publicaties’ is een
artikel toegevoegd, dat onlangs verscheen in het vaktijdschrift GZ-PSYCHOLOGIE. Hierin wordt een
praktijkonderzoek beschreven naar de rol van de onderzoeker bij de uitkomsten
van deze test voor volgehouden selectieve aandacht. Collega’s scoorden aan de
hand van een video twee testafnames en registreerden
onafhankelijk van elkaar de regeltijden. Benieuwd of het uitmaakt welke collega
de stopwatch bedient?
27-09-2015 >
Lustrum: Apollo Praktijk bestaat 5 jaar!
Het is alweer 5 jaar geleden dat
Apollo Praktijk werd opgericht; een podium om vakinhoudelijke materialen met
elkaar te delen en de vlag waaronder de cursussen over intelligentiediagnostiek
werden voortgezet.
15-08-2015 >
Onvolledige Tekeningen: baditem
Onder sommige vakgenoten heerst
onduidelijkheid of het antwoord in de WISC-III handleiding bij het item met het
ligbad wel het (enige) goede antwoord is. Lees hier
en onder ‘WISC-III’ wat contact met een badkamerspecialist hierover opleverde
en de conclusie m.b.t. het scoren van dit item.
22-07-2015 >
Toelichting Testanalyse WISC-III (Goedhart)
Onder ‘WISC-III’ vindt u een
bestand dat u kunt gebruiken in uw adviesgesprek. Hierin wordt de WISC-III
teststructuur grafisch weergegeven en kunt u laten zien op welke niveaus
geanalyseerd kan worden.
08-07-2015 >
Whitepaper over verstandelijke beperking in de
DSM-5
Onder ‘Publicaties’ is een whitepaper toegevoegd, waarin de belangrijkste
veranderingen ten opzichte van de DSM-IV beschreven worden wat betreft het
classificeren van lagere verstandelijke vermogens.
04-05-2015 >
Update BRIEF grafiek (Hendriks)
Onder 'Overige tests' vindt u per
heden de april 2015 update van het bestand waarmee u voor de BRIEF alle
gegevens eenvoudig in een mooie grafiek kunt laten weergeven en deze kunt
overnemen in uw rapportage. Met dank aan collega Judith Hendriks.
02-02-2015 >
Nieuw logo Apollo Praktijk
Per heden gaat het logo van
Apollo Praktijk verder zonder onderstreping.
16-01-2015 >
Publicaties toegevoegd
Onder 'Publicaties' treft u drie
nieuwe bijdragen aan. Allereerst een artikel/interview aan over de waarde en beperkingen
van intelligentieonderzoek, gepubliceerd in het maartnummer van Gifted@248, een relatief jong magazine over
(hoog)begaafde kinderen. Verder een column van eind mei in PAOpeople, over de juridisch en
beroepsethisch ontoereikende toestemmingsverklaringen, op basis waarvan we vaak
vertrouwelijke informatie verstrekken aan derden die dit bij ons opvragen. Ten
slotte verscheen begin dit jaar het spraakmakende boek 'Mevrouw, mag ik bij u
wonen?' van Caroline Karssen, bevlogen gedragswetenschapper bij Bureau
Jeugdzorg Haaglanden. In het juninummer van Kind
en Adolescent Praktijk leest u er een recensie over. Dit boek is een
aanrader om te lezen of cadeau te doen aan vakgenoten.
Verder werden in het
Publicatieoverzicht bovenaan nog 5 thumbnails
toegevoegd (interviews en mediavermeldingen n.a.v. een artikel uit 2010 over de
onzin van neuropsychologische diagnostiek bij het classificeren van ADHD.
09-01-2015 >
WISC-III Scorehulp met uw eigen logo op iedere printpagina
Onder 'WISC-III' is informatie toegevoegd
over de mogelijkheid om een WISC-III Scorehulp te bestellen waarin op iedere
gewenste pagina het logo van uw praktijk/instelling zichtbaar is. Een leuk
visitekaartje voor iedereen die wel eens een print extern verspreid.
02-01-2015 >
Update informatiebestand 15-WT Scorehulp
Onder 'Overige tests' is het
informatiebestand geüpdate over de 15-Woorden Test Scorehulp. Als u met deze
test werkt, is de Scorehulp een waardevolle en tijdbesparende aanvulling voor
uw werk.
03-12-2014 >
Tips voor IQ-testafname bij hoogbegaafdheid
Onder 'Overige tests' is een
bestand toegevoegd met allerlei tips voor onderzoekers die IQ-tests afnemen bij
(vermoedens van) hoogbegaafdheid en de eisen die deze specifieke doelgroep aan
onderzoekers stelt.
01-12-2014 >
125e cursusdag
Op 1 december werd voor de 125e
keer de cursus 'Intelligentieonderzoek bij kinderen en adolescenten' voor
vakgenoten verzorgd, een bijzondere gelegenheid in Utrecht.
23-11-2014 >
Testverhuur
Sinds enkele jaren is het
mogelijk via deze website uw tweedehands testmateriaal te (ver)kopen,
bijvoorbeeld als u stopt met uw praktijk of wat enthousiast heeft besteld en nu
merkt dat uw afdeling het ook best met wat minder testexemplaren of
formulierenvoorraad redt. Per heden is er ook de mogelijkheid om tests via deze
website te huren. Wilt u bijvoorbeeld slechts incidenteel een IQ-test doen maar
niet gelijk enkele duizenden euro's betalen voor een test met pakketten à 25
scoreformulieren? Overweeg dan voor een fractie van de aanschafprijs de test te
mogen lenen. Apollo Praktijk verhuurt of verkoopt zelf geen tests, maar brengt
mensen met elkaar in contact door het bieden van een online etalage. Een soort
Marktplaats voor professionals, maar dan persoonlijker en zonder de 'rat race'
van het tegen elkaar opbieden. Uiteraard wordt alleen verhuurd en verkocht door
en aan bevoegde vakgenoten. Verifieer dit altijd vanuit beide partijen als u
tot overeenstemming komt.
22-11-2014 >
Tabel frequenties IQ-discrepanties WISC-III
Onder 'WISC-III' vindt u
informatie over een handige tabel waarin u voor de WISC-III precies kunt zien
hoe vaak allerlei verschillen tussen IQ's voorkomen. Los van of een verschil
significant is, wilt u mogelijk ook weten hoe 'normaal' of 'uitzonderlijk' een
verschil van bepaalde grootte is. Een VIQ-PIQ-verschil
van minimaal 18 punten blijkt bijvoorbeeld aan de orde bij 1 op de 10 kinderen.
07-08-2014 >
Update BRIEF grafiek
Onder 'Overige tests' is een
update geplaatst van het bestand van de BRIEF grafiek, gemaakt door collega
Judith Hendriks.
23-06-2014 >
Scorehulp 1.16b
Bij het werkblad van de RAKIT-2
is een optelfout hersteld. Zie 'WISC-III'.
06-06-2014 >
Trailer 15-Woorden Test Scorehulp
Onder 'Overige tests' is een
filmpje te zien, waarop u in enkele minuten ziet hoe de Scorehulp voor de 15-WT
werkt.
01-04-2014 >
Apollo Praktijk herregistratie CRKBO (erkend als onderwijsinstelling)
Vandaag was de heraudit voor Apollo Praktijk, uitgevoerd door het Centrum
Post Initieel Onderwijs Nederland. Op alle toetsingscriteria is positief
geëvalueerd. Dat betekent dat Apollo Praktijk ook de komende vier jaar
officieel erkend is als onderwijsinstituut, opgenomen in het Centraal Register Kort
Beroepsonderwijs (www.crkbo.nl). De
Belastingdienst stelt opname in dit register als eis om onderwijs vrijgesteld
van btw te mogen aanbieden (conform Europese btw-richtlijn).
Iedereen die niet als onderwijsinstituut is erkend en ook als zodanig in het
CRKBO opgenomen, moet per 1 juli 2010 btw op een iedere cursus, lezing of
workshop in rekening brengen (thans 21%). De CRKBO-erkenning
wordt afgegeven wanneer aan strenge kwaliteitseisen wordt voldaan.
09-12-2013 >
Emoties bij kinderen: Kamil's feelings
Op de interactieve website http://kamilsfeelings.com/ kunnen kinderen
(± 3-8 jaar) op een speelse manier leren over emoties. Meer informatie onder
'Downloads'.
09-12-2013 >
Tweedehands WISC-III’s te koop!
Onder ‘Verkoop’ worden regelmatig
tweedehands tests verkocht (uitsluitend aan bevoegde collega’s). Normaal
gesproken worden alle mutaties daarin niet vermeld onder ‘Nieuws’, maar ik
ontvang heel vaak vragen naar een tweedehands WISC-III en die worden weinig
aangeboden. Wees er dus snel bij als u van de collega’s van BJAA deze of andere
tests wilt overnemen.
09-12-2013 >
Emoties bij kinderen
Onder ‘Downloads’ vindt u een
nieuwe website over emoties bij kinderen met allerlei informatie en gratis
materialen.
08-07-2013 >
Scorehulpen allerlei tests
Onder 'Overige tests' vindt u een
verwijzing naar een website met veel scorehulpen voor allerlei veelgebruikte
vragenlijsten.
28-01-2013 >
Pas op met WNV-leeftijdsequivalenten!
Onder 'Overige tests' leest u een
voorbeeld van hoe je op de WNV een gemiddelde
T-score kunt halen en toch een meer dan 7 jaar hogere referentieleeftijd kunt
halen. Onbetrouwbaar en misleidend dus voor klinisch gebruik.
20-01-2013 >
Scorehulp 1.16 en nieuwe Profielhypothesen (jan 2013)
Het nieuwe jaar begint met een
frisse Scorehulp, met weer allerlei toevoegingen en aanpassingen, waaronder de
toevoeging van de RAKIT-2. Ook de Profielhypothesen zijn weer bijgewerkt met
een aantal kleine veranderingen en kunnen voorlopig weer even mee. Te
downloaden onder 'WISC-III'.
20-01-2013 >
Nieuwe versies van WISC-III Toelichting voor Ouders & Jeugd (jan
2013)
De vorige editie van beide
Toelichtingen dateerde alweer van mei 2011, reden om de inhoud en opmaak aan te
passen. Waar mogelijk is de taal nog wat vereenvoudigd en zijn nuances
aangebracht of overbodige juist verwijderd. Te downloaden onder 'WISC-III'.
20-01-2013 >
Grafieken BRIEF en HiPIC
Onder 'Overige tests' vind u per
heden Excelbestanden waarin u makkelijk voor de BRIEF en HiPIC
de scores kunt verwerken en een mooie grafische weergave krijgt voor in uw rapport,
dossier en adviesgesprek.
20-01-2013 >
Nieuwsbrief Intelligentie 2013-1
Voor het eerst in pdf-formaat verschijnt de Nieuwsbrief (2013-1)over
intelligentie bij K&J. Ook dit keer weer allerlei vakinhoudelijke
informatie over o.a. de WAIS-III/WAIS-IV, RAKIT-2, de toekomst en kritische
noten rondom computerbased assessment/scoring,
nieuwe Profielhypothesen en WISC-III Toelichtingen voor Ouders/Jeugd, en nog
veel meer.
03-12-2012 >
Jubileum: 100e cursus
Vandaag mocht ik voor de 100e
keer de cursus 'Intelligentieonderzoek bij kinderen en adolescenten' voor
vakgenoten verzorgen (benefietcursus), een bijzondere gelegenheid.
13-11-2012 >
Scorehulp 1.15b uitgebracht (hierin klein foutje hersteld)
Twee dagen na het uitbrengen van
de 1.15 een vernieuwde versie waarin een enkel klein foutje op het WAIS-IV
werkblad is hersteld. Lees verder onder WISC-III.
11-11-2012 >
Release Scorehulp 1.15
Ongeveer een jaar nadat de
Scorehulp 1.14 verscheen, is nu de Scorehulp 1.15 beschikbaar. Er is van alles
toegevoegd, waaronder de WAIS-IV (berekening interne consistentie en
discrepantieanalyse). Download de Scorehulp 1.15 onder 'WISC-III'. Op het
werkblad 'Info' in de Scorehulp kunt u de belangrijkste veranderingen lezen. Ik
wens u veel gebruiksplezier!
09-10-2012 >
Jubileum: 100e cursus in Utrecht (NIP) op 03-12-2012
('benefietcursus')
Op maandag 3 december verzorg ik
voor de 100e keer de cursus 'Intelligentieonderzoek bij kinderen en
adolescenten'. Ter gelegenheid van dit bijzondere jubileum, organiseer ik deze
'benefietcursus'. Een deel van de opbrengsten gaan naar een goed doel. Lees
meer informatie onder 'Cursus'.
09-10-2012 >
Artikel over ontoereikende toestemmingsverklaringen in de zorg
Onder 'Publicaties' kunt u het
artikel 'Vragen staat vrij, verstrekken niet' lezen dat in oktober in de
ethiekrubriek van De Psycholoog verscheen,
het tijdschrift van het NIP. In dit artikel vraag ik aandacht voor het feit
velen van ons vertrouwelijke informatie verstrekken aan collega's op basis van
een ontoereikende toestemmingsverklaringen. Wilt u niet ten onrechte
vertrouwelijke informatie verstrekken en zwak staan bij een klacht? Lees dan in
deze ethiekbijdrage wat u kunt doen om zorgvuldig naar u cliënt te handelen en
gedoe te voorkomen. De kans is groot dat u huidige standaardformulier niet
voldoet…
09-10-2012 >
Kinderen dingen leren eten/lusten
Onder 'Downloads' kunt u het
document 'Leren eten, leren lusten' downloaden. Het is een voor ouders en
hulpverleners geschreven handleiding die uitlegt en praktische tips geeft over hoe
je kinderen dingen kunt leren eten die ze vies vinden en ervoor kunt zorgen dat
ze het ook lekker gaan vinden.
24-09-2012 >
Publicaties toegevoegd
De afgelopen weken zijn er onder
'Publicaties' verschillende artikelen toegevoegd zoals een artikel over het
verlenen van betekenis aan test-hertestverschillen
bij intelligentieonderzoek, een recensie over een psycho-educatie
cd-rom voor kinderen met AD(H)D en een artikel over pubers met astma die roken
en slordig met hun medicatie omgaan.
28-08-2012 >
Interview Editie NL (blowen verlaagt IQ)
Onder 'Publicaties' staat een
item van RTL4-programma Editie NL,
naar aanleiding van een onderzoek over de effecten van blowen op je IQ.
06-08-2012 >
Interview NRC Next IQ Amsterdammers
Onder 'Publicaties' staat een
kort stukje in de NRC Next
weergegeven n.a.v. een uitspraak van burgemeester Van der Laan over het IQ van
Amsterdammers.
06-08-2012 >
Recensie over www.apollopraktijk.nl in Kind en Adolescent Praktijk
In het juninummer van het
kwartaalblad Kind en Adolescent Praktijk
werd deze website gerecenseerd door collega Frank Ruiters. U kunt deze recensie
hier
lezen.
01-06-2012 >
Artikel over medicatiegebruik rondom intelligentieonderzoek
Onder ‘Publicaties’ en ‘WISC-III’
vindt u een artikel over de keuze van laten staken of continueren van medicatie
rondom een IQ-meting. Wat is wijsheid en wat is eigenlijk het effect van
medicatie op je IQ?
01-06-2012 >
90e cursusdag in Den Haag
Vandaag werd de cursus
‘Intelligentieonderzoek bij kinderen en adolescenten’ alweer voor de 90e
keer gegeven. Bureau Jeugdzorg Haaglanden organiseerde deze cursus inmiddels
alweer voor de zesde ‘lichting’ gedragswetenschappers.
07-05-2012 >
Artikel over intelligentiebepaling bij zeer lage niveaus
Onder ‘Overige tests’ vindt u een
artikel van twee COTAN-leden over de do’s en dont’s rondom IQ-meting bij zeer lage niveaus.
05-03-2012 >
Artikel over TIQ’s buiten VIQ-PIQ bereik & interview
Onder ‘Publicaties’ en ‘WISC-III’
vindt u een artikel waarin wordt uitgelegd hoe het kan dat TIQ’s soms buiten
het bereik van het VIQ-PIQ vallen. Handig om te weten, want vroeg of laat
krijgt u er vragen over van cliënten of collega’s. Bij ‘Publicaties’ vindt u
ook een interview met Yaron Kaldenbach, waarin u wat meer zicht krijgt op de
achtergrond van deze website en persoonlijke drijfveren.
05-03-2012 >
Scorehulp D-KEFS Trail Making Test
Onder ‘Overige tests’ vindt u nu
ook een Scorehulp voor de Trailmaking Test (TMT) uit
de D-KEFS batterij.
10-02-2012 >
Accreditatie cursus drie jaar verlengd
De cursus is voor een aantal
postacademische (her)registraties geaccrediteerd, maar voor sommige
registraties was de accreditatie (bijna) verlopen. Vandaag is bekend geworden
dat ook voor de komende drie jaar de verschillende registratiecommissies hebben
geoordeeld dat de cursus voldoet aan hun kwaliteitscriteria en op
puntentoekenning mag rekenen. Onder ‘Cursus’ leest u de details.
14-01-2012 >
Bedrukte enveloppen om ruwe testgegevens efficiënt te archiveren
Onder ‘Downloads’ vind u een
kant-en-klaar voorbeeld van een bedrukte enveloppe om ruwe testgegevens uniform
te archiveren. Dit kost de onderzoekers minder tijd, voorkomt dat er
vermeldingen vergeten worden waardoor een dossier niet meer terug te vinden is
en maakt het zoeken makkelijker.
24-12-2011 >
Artikel determinanten van studiesucces
Onder ‘Downloads’ vind u een
artikel over de determinanten van studiesucces. Consciëntieusheid en
intrinsieke motivatie blijken meer variantie te verklaren dan intelligentie.
24-12-2011 >
Artikel beweging en effect op leerprestaties
Onder ‘Downloads’ vind u een
artikel over de effecten van bewegen op leerprestaties.
17-12-2011 >
Artikel Pameijer geplaatst (OPP)
Onder ‘Overige Tests’ is een
artikel geplaatst van Noëlle Pameijer ( u waarschijnlijk bekend van de ‘handelingsgerichte
diagnostiek’), over de rol van een ontwikkelingsperspectief (OPP) binnen het
onderwijs.
01-12-2011 >
Aanpassing van downloads of publicatie op uw eigen site
In 2006 ben ik begonnen met het
delen van allerlei vakinhoudelijke bestanden met vakgenoten in het land. De
keerzijde van gratis delen blijkt dat een klein deel van de gebruikers daarmee
ook zonder toestemming de vrijheid neemt om de inhoud van de bestanden aan te
passen, via hun eigen website verder te verspreiden of de bronvermelding weg te
laten waardoor de indruk wordt gewekt dat het materialen zijn die men zelf
heeft ontwikkeld. Dit is uiteraard onwenselijk. Om deze reden is er op de
webpagina’s met downloads onderaan een toelichtende tekst geplaatst.
21-11-2011 >
Evaluatieschema Emoties & Gedrag toegevoegd
Onder ‘Downloads’ kunt u een
bruikbaar evaluatieschema (weekschema met smileys) downloaden, handig als
registratieformulier of in te passen in een beloningsprogramma.
18-11-2011 >
Signaleringsplan toegevoegd
Onder ‘Downloads’ kunt u een mooi
uitgewerkt voorbeeld van een Signaleringsplan downloaden, een handig format
voor iedereen die er wel eens mee werkt of dat vanaf nu gaat doen.
18-11-2011 >
Kleine omissie Scorehulp 1.14 hersteld
Een oplettende gebruiker merkte
op dat bij het WNV-werkblad bij de oudste groep
(vanaf 8 jaar) in het vakje ‘Naam onderzoeker’ per abuis de naam van het kind
werd vermeld. Dit is hersteld.
13-11-2011 >
Updates: WISC-III Scorehulp 1.14, Beslisboom 2012 / Decision
Tree 2012
Onder ‘WISC-III’ is per heden de
nieuwste versie van de Scorehulp (1.14) te downloaden, net als de nieuwste
versie van de Beslisboom. Er is nu ook een Engelse vertaling daarvan, de
‘WISC-III Decision Tree’. Na het uploaden bleek er in
de waarschuwing op het SON-R 6-40 werkblad een foutje te staan (de sd van 3
werd ten onrechte vermeld als 10, wat juist voor de WNV geldt). Binnen enkele
uren is dit hersteld. Scorehulpversies die voor 23:00
uur zijn gedownload, bevatten deze omissie (geen consequenties voor gegeven
‘uitslagen’), in dat geval even opnieuw downloaden.
06-11-2011 >
Nieuwe artikelen geplaatst
Onder ‘Overige tests’ zijn
interessante artikelen geplaatst die een met de WISC-III/WAIS-III gemeten
relatie aantonen tussen het ontwikkelingen in het tienerbrein (MRI) en
ontwikkelingen in verbale en performale capaciteiten.
11-09-2011 >
WPPSI-III subtest beschrijvingen & artikel
Onder ‘Overige tests’ is een
bestand toegevoegd met beschrijvingen van de meetpretenties van alle WPPSI-III subtests.
Tevens is op dezelfde webpagina een reactie van de auteur van de KAIT
toegevoegd op een eerder geplaatst artikel over uiteenlopende scores van
individuen op verschillende IQ-tests.
20-08-2011 >
Nieuwe artikelen geplaatst
Onder ‘Overige tests’ is een
interessant artikel toegevoegd over de onwenselijkheid van het gebruik van de
term ‘hoogbegaafdheid’ en onder ‘Publicaties kunt u een artikel lezen over ‘de
dictatuur van het IQ’, gepubliceerd in De
Groene Amsterdammer.
10-05-2011 >
75e cursusdag in Leiden
Vandaag werd voor de opleiding
tot gz-psycholoog en Orthopedagoog Generalist NVO in Leiden alweer de 75e
cursusdag verzorgd over intelligentieonderzoek bij kinderen en adolescenten
(RINO Leiden/Rotterdam i.s.m. PDBO-Randstad). Sinds de start in 2006 is de
cursus bijgeschaafd en verder ontwikkeld aan de hand van de actualiteit en
feedback. Heeft u interesse in een cursus, dan vind u onder ‘Cursus’ meer
informatie.
09-05-2011 >
Nieuw: de WPPSI-III Toelichting voor Ouders!
Er is nu ook een toelichting voor
ouders, bij wiens kind een WPPSI-III is afgenomen, te downloaden onder ‘Overige
tests’.
09-05-2011 >
Updates: WISC-III Scorehulp 1.13, WISC-III Toelichting voor
Ouders/Jeugd, WISC-III Profielhypothesen
Alle updates zijn te downloaden
onder ‘WISC-III’.
25-04-2011 >
Instructieformulier Beery 6e editie verschenen
In 2010 verscheen alweer de 6e
editie van de handleiding van de Beery, een Engelstalige neuropsychologische
test. Onder ‘Overige Tests’ vindt u de nieuwste samengevatte Nederlandstalige
instructie, die de 5e editie uit 2004 opvolgt.
Verder zijn er in de lay-out van
deze website dingen verbeterd en onder meer een artikel over de
onbetrouwbaarheid van IQ-tests voor indicatiestelling toegevoegd.
14-12-2010 >
WISC-III updates verschenen
Per vandaag zijn er van een
aantal WISC-III bestanden updates verschenen: de Scorehulp 1.12, de
Profielhypothesen, de Beslisboom en de Toelichting voor Ouders. Nieuw is de
Toelichting voor Jeugd. De bestanden zijn te downloaden onder ‘WISC-III’.
23-11-2010 >
Apollo Praktijk CRKBO-gecertificeerd (erkend als onderwijsinstelling)
Vandaag is Apollo Praktijk door
het Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland (www.cpion.nl)
geauditeerd en op alle toetsingscriteria positief geëvalueerd. Dat betekent dat
Apollo Praktijk per heden officieel erkend is als onderwijsinstituut en wordt
opgenomen in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (www.crkbo.nl). De Belastingdienst stelt opname
in dit register als eis om onderwijs vrijgesteld van BTW te mogen aanbieden
(conform Europese BTW-richtlijn). Iedereen die niet
als onderwijsinstituut is erkend en als zodanig in het CRKBO opgenomen, moet
per 1 juli 2010 19% BTW op hun cursusaanbod in rekening brengen. Door deze
erkenning hoeft er geen BTW aan cursisten te worden doorberekend. De
CRKBO-erkenning wordt afgegeven wanneer aan strenge kwaliteitseisen wordt
voldaan.
06-11-2010 >
Scorehulp 1.12 in december verwacht
Voor het einde van het jaar en
sneller dan gepland zal de WISC-III Scorehulp 1.12 worden uitgebracht, omdat
blijkt dat in het WPPSI-III werkblad voor de jongste leeftijd (2+3 jaar) de
cellen om gegevens in te voeren abusievelijk beveiligd tegen bewerken (en
daarmee onbruikbaar) zijn. Tevens zal in de 1.12 onder meer de toevoeging komen
dat voor de WISC-III ook scores van meerdere metingen in één grafiek kunnen
worden weergegeven waardoor er visueel makkelijk te zien is hoe een hertest zich
verhoudt tot een eerdere afname.
06-11-2010 >
WISC-III Toelichting voor Jeugd in de maak
Enkele jaren geleden verscheen de
WISC-III Toelichting voor Ouders. Momenteel ben ik vergevorderd met de WISC-III
Toelichting voor Jongeren. Jongeren die geïnteresseerd zijn in de uitslag van
het onderzoek maar begrijpelijkerwijs moeite hebben met het begrijpen van de
Toelichting voor Ouders, hebben dan een speciaal voor hen ontwikkeld
alternatief.